18 stycznia 1997 odbyły się w Warszawie premiery “Bzika tropikalnego” Witkacego w reżyserii Grzegorza Jarzyny i “Elektry” Sofoklesa w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Ten dzień, a właściwie wieczór – nazwany przez Macieja Nowaka “przełomem styczniowym”- wyznaczył najważniejszą cezurę w najnowszej historii polskiego teatru. Na sceny wkroczyła odmienna estetyka i nowy model aktorstwa.
Generacja dzisiejszych czterdziestolatków pierwsze zawodowe kroki stawiała w warunkach całkowicie odmiennych od tych, do których przygotowywała ich szkoła. Wychowywani w kulcie i micie teatralnej zespołowości, zderzali się z nową rzeczywistością, która weryfikowała ich plany i marzenia. Tworzyła zupełnie nowe perspektywy, ale też była źródłem rozczarowań i frustracji.
Dwie dekady aktywnej i twórczej obecności na scenicznych deskach, a także w wielu przypadkach ekranach kin i telewizorów, to bardzo dobry moment na pierwsze podsumowania. Z jakimi nadziejami rozpoczynali pracę? Co było uciążliwym bagażem? Które role uważają za ważne, a których woleliby nie zagrać? Czego żałują, że jeszcze nie zrobili, a co im się śni po nocach? Co ich denerwuje we współczesnym życiu teatralnym, a co stanowi o jego sile i wyjątkowości? Kim byli ich nauczyciele i mistrzowie, ale też kim są ich następcy?
Cykl “Piękni czterdziestoletni” jest swoistą kontynuacją “Mojej historii” – rozmów z nestorami polskiej sceny teatralnej. Mamy nadzieję, że oddanie głosu wybitnym twórcom średniego pokolenia polskiego teatru pozwoli stworzyć szeroki i różnorodny portret zbiorowy tej generacji.
Kuratorzy: Joanna Biernacka-Płoska, Michał Smolis.
HARMONOGRAM:
31 sierpnia 2019 Małgorzata Kożuchowska
link do rejestracji spotkania
28 października 2019 Dominika Ostałowska
link do rejestracji spotkania
9 grudnia 2019 Grzegorz Małecki
link do rejestracji spotkania
31 stycznia 2020 Tomasz Karolak
link do rejestracji spotkania
30 kwietnia Adam Woronowicz
link do rejestracji spotkania
30 maja Monika Krzywkowska
link do rejestracji spotkania