Najlepsze zdjęcia teatralne sezonu 2020/2021. Astaszow, Barczyk i Stankiewicz zwycięzcami VII edycji KFT

Najlepsze zdjęcia teatralne sezonu 2020/2021. Astaszow, Barczyk i Stankiewicz zwycięzcami VII edycji KFT

10 grudnia w Instytucie Teatralnym poznaliśmy zwycięzców kolejnej edycji Konkursu Fotografii Teatralnej. Wystawę prac finalistów i laureatów można oglądać w IT do końca lutego.
published December 10 2021
10 grudnia 2021 w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego rozstrzygnięto VII edycję Konkursu Fotografii Teatralnej. Spośród ponad 1200 nadesłanych zdjęć Jury wskazało jako najlepsze prace Jeremiego Astaszowa i Bartłomieja Barczyka w kategorii „teatralne zdjęcie sezonu” oraz prace Maurycego Stankiewicza w kategorii „zestaw dokumentacyjny z przedstawienia”, którego premiera odbyła się w sezonie 2020/2021.

 

TEATRALNE ZDJĘCIE SEZONU

Dwie równorzędne pierwsze nagrody w kategorii „teatralne zdjęcie sezonu” – po 7 tys. zł każda – Jury jednomyślnie przyznało Jeremiemu Astaszowowi za zdjęcie „Wytrych do teatru” z Teatru Miejskiego w Gliwicach i Bartłomiejowi Barczykowi za zdjęcie „Grawitacja” z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.

Jeremi Astaszow, “Wytrych do teatru”, spektakl “Białoruś obrażona”, reż. Jan Jerzy Połoński, Teatr Miejski w Gliwicach

Fotografia Astaszowa doceniona została za dostrzeżenie „bressonowskiego decydującego momentu w spektaklu Białoruś obrażona”.

Mamy tu i plastyczność ujęcia i malarsko zaświecony kadr, ale też historię zapisu przedstawienia w przestrzeni online w pandemii. Tajemnica teatru uchwycona jest na kilku planach: aktor w centralnym punkcie kompozycji, widmowy cień na ścianie, realizatorzy, cztery postacie i relacje między nimi, a wokół scenografia i technikalia spektaklu. Do tego autor zdjęcia, który intuicyjnie i z wyczuciem pokazuje nam swoją fascynację teatrem. Ta chwila, ta sytuacja już się nie powtórzy, to jest „decydujący moment” tak jak chciał Henri Cartier-Bresson i pierwsza nagroda ex aequo za teatralne zdjęcie sezonu
napisała w uzasadnieniu Iga Niewiadomska.

Bartłomiej Barczyk, “Grawitacja”, spektakl “Piotruś Pan”, reż. Magdalena Miklasz, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

Barczyk zwrócił uwagę Jury zdjęciem, ukazującym „cyfrowy świat”.

Pamiętacie „12 gniewnych ludzi”? Z tym zdjęciem było trochę podobnie. Każdy zwrócił na nie uwagę, ale każdy miał co innego do powiedzenia na jego temat: irytujące, hipnotyzujące, pokazujące pustkę teatru w czasie pandemii, prezentujące samotność aktora, nawiązujące do wkradającego się na sceny cyfrowego świata…

Ta – najlepsza według mnie fotografia – sama w sobie jest opowieścią o teatrze, nie tylko w kontekście współczesności. Widzę w niej najgłębszą tajemnicę sceny, a to nieczęsto udaje się fotografkom i fotografom
– uzasadniał Łukasz Gaweł.

Drugą Nagrodę (i 4 tys. zł) otrzymał Sebastian Góra za zdjęcie „Scalenie” z Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku, ze spektaklu „Billy’s Violence” Needcompany w reżyserii Jana Lauwersa. Jury przyznało także dwa Wyróżnienia (po 1 tys. zł każde) dla Natalii Giedryś za zdjęcie „Jestem (Cicha ekstaza istnienia)” z Akademickiego Ośrodka Inicjatyw Artystycznych w Łodzi i Marka Zakrzewskiego za zdjęcie „Nadzieja” z Teatru Animacji w Poznaniu.

Sebastian Góra, "Scalenie", spektakl "Billy's Violenceę, reż. Jan Lauwers, Needcompany 8.08.2021, Festiwal Szekspirowski w Gdańsku
Marek Zakrzewski, "Nadzieja", Teatr Animacji w Poznaniu
Natalia Giedryś, "Jestem (Cicha ekstaza istnienia)", spektakl "Dotknij Jestem", reż. Katarzyna Tercz, Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych

W gronie finalistów w tej kategorii znaleźli się także: Agnieszka Cytacka, Przemysław Jendroska, Marianna Kulesza, Waldemar Szymczak i Irena Wypych.

ZESTAW DOKUMENTUJĄCY PRZEDSTAWIENIE

W kategorii „zestaw dokumentujący przedstawienie” pierwsza nagroda w wysokości 10 tys. zł trafiła do Maurycego Stankiewicza za zestaw ze spektaklu „Expiria” (choreografia: Agnieszka Kryst, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, Nowy Teatr w Warszawie oraz Art Stations Foundation z Poznania).

Maurycy Stankiewicz, spektakl “Expiria”, reż. Agnieszka Kryst, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach

Taneczny spektakl na fotografiach zaprezentowanych przez Maurycego Stankiewicza został przedstawiony dość statycznie. Fotografowanie ciała (a nie ruchu) staje się w tym przypadku narzędziem introspekcji. W każdej fotografii z zestawu objawiają nam się lęki pojedynczego człowieka, które łatwo przełożyć na zbiorowe, podświadome lęki społeczne. Stankiewicz, słusznie zatem, używając w swoich fotografiach estetyki niemieckiego ekspresjonizmu filmowego, przekłada kameralność i intymność sytuacji, w jakiej się znalazł na kondycję aktualnej rzeczywistości – pełnej niepewności i niepokoju. Robi to w sposób bardzo twórczy i subtelny, niemalże unikając bezpośredniego pokazywania emocji. Są to zdjęcia, które swoją wymową i możliwościami interpretacji z pewnością wychodzą poza przestrzeń teatru, oddając jednocześnie uniwersalność postmodernistycznego „ja” każdego człowieka oraz nastroje czasów, w których żyjemy
– uzasadniał Tobiasz Papuczys.

W omawianej kategorii jurorzy nie przyznali II nagrody. Zdobywcami dwóch równorzędnych III Nagród (każda w wysokości 5 tys. zł), zostali Przemysław Jendroska za zestaw ze spektaklu „Pokora” (reż. Robert Talarczyk, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach) oraz Wojtek Szabelski za zestaw ze spektaklu „Biblia. Próba” (reż. Jernej Lorenci, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu).

Wśród finalistów znaleźli się także Marcin Maziej, Klaudyna Schubert, Dawid Stube, Aneta Wawrzoła, Marek Zakrzewski i Marek Zawadka.


VII edycja Konkursu Fotografii Teatralnej nie należała do najłatwiejszych. Sezon 2020/2021 okazał się dla polskiego życia teatralnego jeszcze większym wyzwaniem niż pierwsza fala pandemii COVID-19. Ograniczona działalność teatrów, utrudnienia związane z limitami miejsc na widowni, niepewność – to wszystko unieważniło wiele premier i teatralnych wydarzeń. Mimo to do tegorocznej edycji Konkursu zgłosiło się aż 76 fotografek i fotografów, spośród których Jury w składzie: Łukasz Gaweł, Katarzyna Fazan, Jadwiga Majewska, Iga Niewiadomska i Tobiasz Papuczys, wyłoniło zwycięzców.

ZOBACZ GALERIĘ FINAŁOWYCH FOTOGRAFII

 

Obawialiśmy się, że zgłoszeń będzie niewiele, a w kategorii B” może nie być ich wcale. Po raz pierwszy w historii konkursu ponad 90 procent formularzy przyszło z datą stempla ostatniego dnia trwania naboru do tegorocznej edycji. W zestawieniu ponad tysiąca fotografii jak w soczewce widać dominujące trendy estetyczne, tematy i emocje. Dużo jest w tegorocznych zdjęciach skrajnych emocji, gwałtownego ruchu, krzyku, cierpienia. Dużo jest ludzkiego ciała poddanego różnego rodzaju, najczęściej opresyjnym, działaniom. Teatr jest zawsze barometrem tego, co aktualne społecznie. Tegoroczna edycja KFT kreśli bardzo trudny portret nas i naszych czasów
– zwraca uwagę Joanna Biernacka-Płoska, koordynatorka Konkursu.

Piątkowemu finałowi VII edycji Konkursu Fotografii Teatralnej towarzyszył recital piosenek z przedstawienia „Café Luna” Teatru Polonia w wykonaniu Anny Sroki-Hryń i muzyków oraz wernisaż wystawy wewnętrznej prac finalistów i laureatów tegorocznej edycji – wyróżnione fotografie będzie można oglądać w Galerii Instytutu Teatralnego do końca lutego 2022. 

W dniu finału ogłoszono także start kolejnej – VIII – edycji Konkursu Fotografii Teatralnej. Więcej szczegółów wkrótce na stronie Instytutu Teatralnego: instytut-teatralny.pl/KFT

Related

See also